تبلیغات
Food & Beverage Management - هتلداران از پا ننشینند!

فصل تابستان كه تمام می‌شود هتل‌های كشور نیز بعد از چند ماه پذیرایی و استقبال از مسافران فرصتی می‌یابند تا نفسی تازه كنند و علاوه بر آن زمان مناسبی برای مدیران است تا برنامه‌های جدید خود را - از تغییرات و تعمیرات داخل هتل گرفته تا مبحث آموزش به پرسنل- در این زمان به مرحله اجرا برسانند. البته این موارد دلیل بر این نیست كه مدیران و سرمایه‌گذاران هتل از تلاش برای ترغیب افراد به سفر در ایام خلوتی سال دست بكشند؛ هر مدیر با توجه به سیاست‌‌های در پیش گرفته در بدنه مجموعه خود می‌كوشد در ایام غیرپیك (low season) با در نظر گرفتن برنامه‌هایی از این قافله عقب نماند.
تخفیف در نرخ اقامت راهكاری است مرسوم كه اكثر هتلداران نسبت به انجام آن مبادرت می‌كنند اما باید گفت همه راهكارها به این موضوع ختم نمی‌شود. مدیران هتل‌ها می‌توانند با خلق ایده‌های نو و به كار بستن آن‌ها با یك برنامه‌ریزی صحیح low season را بهhigh season  تبدیل كنند. گرچه برخی كارشناسان تلاش مدیران هتل به تنهایی را در تبدیل ایام غیرپیك به پیك كارساز نمی‌دانند و ورود مدیریت مقاصد گردشگری جهت تحقق این مهم را یادآور می‌شوند.
در ادامه راهكارهایی كه هتلداران به وسیله آن می‌توانند ایام خلوتی سال را به ایام شلوغی تبدیل كنند در گفت‌وگو با كارشناسان و صاحبنظران این حوزه از نظرتان می‌گذرد:

 ورود مدیریت مقاصد گردشگری نیاز است
دكتر فرید جواهرزاده، مدیر گروه مدیریت جهانگردی و هتلداری دانشگاه بینالود مشهد در رابطه با راهكارهای جذب مسافر در ایام غیرپیك، ناتوانی برنامه‌ریزی كلان از سوی مدیران واحدهای اقامتی همچون هتل را در این امر یادآور شد و گفت: مدیران واحدهای اقامتی یك یا چند هتل به تنهایی نمی‌توانند نسبت به تبدیل ایام غیرپیك به پیك اقدامی انجام دهند.
مدیر گروه مدیریت جهانگردی و هتلداری دانشگاه بینالود مشهد، مدیریت مقاصد گردشگری به همراه برنامه‌ریزی منسجم و كلان را در نیل به این هدف یادآور شد و اظهار كرد: به عنوان مثال در جزیره كیش همین اتفاق با هماهنگی مدیریت جزیره رخ داده و با برگزاری جشنواره تابستانی، هتل‌های این منطقه در ایام low season نیز پرمسافر هستند.
وی با بیان این كه در اشل بزرگ‌تر برگزاری رویدادهای ورزشی بزرگی چون المپیك یا جشنواره‌های سینمایی و جشن‌های مختلف دیگر می‌تواند به این كم‌رونقی ایام غیرپیك كمك كند، خاطرنشان كرد: هتل‌ها تنها می‌توانند با برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و رویدادهای كوچك مانند مسابقات آشپزی یا  تورهای یك‌روزه در ایام غیرپیك هم مسافران ر ا به هتل بكشانند. پر مسلم است در این سازوكار بیش‌ترین مخاطب این قبیل هتل‌ها شهروندان ساكن در همان شهر یا منطقه خواهند بود كه از خدمات جنبی هتل بهره‌مند می‌شوند و كمكی به بالا رفتن ضریب اشغال هتل نمی‌كنند.
 جواهرزاده با اشاره به نقش گردشگری مبتنی بر رویداد در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشورها اظهار داشت: مدیریت مقاصد گردشگری همواره به دنبال جاذبه‌های نو، بكر و بی‌رقیب هستند تا با اضافه كردن به مجموعه داشته‌های گردشگری خود شمار متقاضیان بازدیدكننده از آن مقصد را بالاتر ببرند.
وی در تكمیل صحبت‌های خود به برگزاری اجلاس سران عدم تعهد در تهران و ورود چند هزار گردشگر اشاره كرد و گفت: برگزاری مراسم آیینی و مذهبی، جشنواره‌های هنری از قبیل فیلم، موسیقی و... همچنین فراهم‌سازی امكان زنده كردن خاطرات گذشته همچون سالگرد انقلاب اسلامی و آزادسازی خرمشهر با عنوان گردشگری خاطرات كه مدیریت‌های محلی كم‌تر به دنبال آن هستند، می‌تواند با ابتكار عمل آن‌ها برای جذب گردشگر به كار گرفته شود.
این استاد دانشگاه برگزاری نمایشگاه‌های تجاری در هانوفر آلمان، نمایشگاه تجاری جیتكس دوبی  و جشنواره سینمایی كن در فرانسه را از جمله رویدادهای مشابه در كشورهای خارجی عنوان كرد كه در جذب مسافر تاثیرگذار بوده است.
وی در پایان دست یافتن به این مهم را در گرو یك رویكرد ملی و فرابخشی دانست و گفت: در این میان تعامل و همكاری سازمان‌های گردشگری و مدیریتی مقاصد گردشگری به همراه هتل‌های منطقه احساس می‌شود كه با این اتفاق علاوه بر سازمان‌های مرتبط، هتلداران نیز منتفع خواهند شد.

 خلاقیت مدیران اهمیت دارد
دكتر عباس شیریان، مدیرعامل شركت آموزش، مطالعات و مشاوره سیاحتی گردشگران بنیاد با بیان این‌كه تبدیل ایام low season به high season به تدابیر و كارهای خلاقانه مدیران مجموعه هتل برمی‌گردد، گفت: این راهكارها فرمول مشخصی ندارد. زمانی مشاهده می‌شود یك هتل شیوه‌ای به كار می‌گیرد كه هتل دیگر از انجام آن ناتوان است و یا این تفكر تا قبل از این در ذهن مدیران آن مجموعه شكل نگرفته بوده است.
شیریان این راهكارها را بسته به موقعیت هتل متغیر دانست و گفت: این ایده‌ها در ایام غیرپیك بر اساس تجربه و روندی كه هتل از گذشته در پیش گرفته، شكل می‌گیرد و باعث می‌شود مدیریت درآمد هتل افزایش یابد.
رییس مركز آموزش علمی كاربردی بنیاد ادامه داد: به عنوان مثال تخفیف در نرخ اقامت، برگزاری جشنواره غذاهای محلی، اعمال تخفیفات چند درصدی در خدمات غذا و نوشیدنی، ارایه خدمات رایگان در بخش‌هایی از هتل (استخر - سونا - لاندری و...)، تخفیف در نرخ هواپیما، برگزاری جشنواره‌های متنوع، برپایی تورهای گشت داخل شهر، تخفیف در پاساژهای خرید و بازارهای محلی از جمله اقداماتی است كه هتلداران می‌توانند با به كار بستن آن بخشی از نبود مسافر در فصل خلوتی را جبران كنند. البته لازم به ذكر است كه بخشی از این اقدامات مرسوم شده و هتلداران به انجام آن مبادرت می‌كنند.
وی در بخشی از سخنان خود به برگزاری دوره‌های آموزشی كوتاه‌مدت برخی سازمان‌ها اشاره كرد و افزود: برگزاری دوره‌های حین خدمت سازمان‌ها برای كاركنان خود فرصت خوبی را در اختیار هتلداران قرار می‌دهد تا با تعریف بسته‌های مناسب و ارایه تسهیلات میزبان این سازمان‌ها در ایام غیرپیك باشند.
شیریان در پایان با تاكید بر این‌كه موقعیت تجاری و میزان تسهیلات هتل‌ها در ارایه راهكارهای فوق دارای اهمیت است، خاطرنشان كرد: مدیران هتل بایستی توجه داشته باشند خلاقیت و ایده‌ای كه در پیش گرفته‌اند، دارای كشش باشد چراكه گاهی این تسهیلات به جای این‌كه مجموعه را منتفع نماید زیاندهی هتل را به دنبال دارد.

 راهكارهایی برای مدیران
 محمد دهقان، مدیر گروه هتلداری دانشگاه علمی كاربردی هتلداری و گردشگری پردیسان
به نظر می‌رسد ساماندهی به مقوله مسافرت و متاثر از آن افزایش ضریب اشغال در هتل‌ها و مراكز اقامتی در فصول غیرپیك موضوعی نیست كه به تنهایی با تدبیر و برنامه‌ریزی مدیران واحدهای اقامتی قابل حل و فصل باشد چراكه امكان به ثمر رسیدن آن بدون مدیریت كلان گردشگری كشور و تلاش و پیگیری توام تمامی مسوولان و نهادهای ذیربط با حسن نیت و بصیرت در بخش‌های دولتی و بخش‌های خصوصی صنعت وجود ندارد.
بنابراین در یك بررسی اولیه علاوه بر تعدیل در قیمت‌ها و تخفیف‌های موثر در واحدهای اقامتی در ایام غیرپیك كه ظاهرا معمول بوده و بعضا در بعضی از نقاط كشور تنها وسیله جهت بالا بردن اشتیاق و میل به سفر تلقی گردیده و مدیران هتل‌ها افزایش ظرفیت اشغال اتاق‌ها را فقط در این وادی می‌بینند، پرداخت به موارد زیر و نگاه علمی و كارشناسانه به زوایای ظاهر و پنهان آن می‌تواند تا حدودی مدیران واحدهای اقامتی را در رسیدن هدف موردنظر یاری نماید:
1- نگاه كلان و برنامه‌ریزی مسوولان نظام به اوقات فراغت مردم و سفر نه تنها در فصول خاص بلكه برای تمامی ایام سال.
2- رفع چالش‌ها و موانع سفر از جمله زیرساخت‌ها در مناطق جغرافیایی كه تغییر فصل و هوا سبب آسیب‌رسانی به زیرساخت‌ها شده و بعضا در مواردی امكان سفر را به آن مناطق جغرافیایی سلب می‌نماید. آسیب‌شناسی زیرساخت‌ها و ارایه پیشنهادات سازنده به مسوولان از وظایف مدیران واحدهای اقامتی مناطق مذكور می‌باشد.
3- حذف هزینه‌های اضافی و تعدیل در هزینه‌ها به نحوی كه باعث كاهش تعرفه‌ها گردیده و سفر را برای قشر بیش‌تری از علاقه‌مندان در فصول غیرپیك ممكن سازد.
4- شناسایی جاذبه‌های ظاهر و پنهان توریستی در منطقه و تعریف بسته‌های سفر جدید به طوری كه علاقه‌مندان به سفر را در فصول غیرپیك نسبت به آن منطقه جغرافیایی علاقه‌مند و حساس نماید.
5- همكاری در ایجاد و طراحی‌های بسته‌های مسافرتی مشترك با سایر واحدهای اقامتی مناطق و شهرهای همجوار به نحوی كه سفر را هم برای مسافر و هم برای واحدهای اقامتی در زمان‌های غیر پیك اقتصادی و پرجاذبه نماید.
6- مطالعه راهكارها و روش‌های به كار گرفته شده در مناطق جغرافیایی مشابه و بهره‌گیری از تجربیات علمی و عملی مدیران واحدهای اقامتی كه در وضعیت یكسان قبلا قرار گرفته و كارنامه موفقیت‌آمیزی در جهت رفع مشكلات مشابه داشته‌اند.
 گسترش تمامی فضاهای هتل‌ عامل مهم درآمدزایی
 دكتر كیوان لؤلؤئی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدرس دوره‌های مدیریت هتلداری و جهانگردی موسسات آموزش عالی تهران
 صنعت هتلداری یكی از صنایع پرنوسان در اقتصاد امروز جهان است، از یك‌سو رشد جمعیت گردشگران، ضرورت یكی از سرمایه‌‌گذاری‌های پرسود و توسعه كمی هتل‌ها را در شهرها و مناطق مختلف از سوی سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و دولتی ایجاب كرده است و از سوی دیگر این دغدغه را در ذهن ایشان ایجاد نموده كه در ایام و فصول كم مسافر با ضررهای ناشی از آن چگونه كنار بیایند و به بیانی دیگر چه راهكارهایی برای جبران آن بیابند. بی‌شك چنان‌چه چاره‌ای اصولی برای رفع این مشكل در صنعت هتلداری از سوی مدیران برنامه‌ریز پیش‌بینی و اندیشیده نشود، سرمایه‌گذاری در این صنعت مخاطره‌انگیز جلوه نموده و ریسك هزینه در این بخش را از اولویت سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی خارج خواهد كرد.
با نگاهی به صنعت هتلداری در كشورهای پیشرفته دنیا به خوبی می‌توان دریافت در این خصوص نه تنها كوچك‌ترین دغدغه‌ای وجود ندارد، بلكه حتی برنامه‌ریزی و تدبیر برای رفع آن، سوددهی این صنعت را در خلوت ایام، گاه مساوی یا حتی بیش‌تر از فصول و ایام پرمسافر كرده است كه لازم است مدیران این بخش در ایران با الگوگیری از آن در رفع خلاءهای موجود بكوشند.
از جمله این راهكارهای مدیریتی، راه‌اندازی برنامه‌های هتل‌گردی برای ساكنان هر شهر و منطقه است. هتل‌ها غیر از فضاهای اقامتی، دارای بخش‌های تفریحی – فرهنگی جانبی متعددی می‌باشند كه با رونق این فضاها می‌توان با هدایت مردم برای گذران بخشی از اوقات فراغت خود در هتل، سود قابل‌توجهی را نصیب هتل‌ها ساخت و ضررهای كمبود مسافر را جبران نمود. در بسیاری از كشورهایی كه صنعت هتلداری حرف اول را می‌زنند، هتل‌های لوكس حتی برای ورود افراد غیرمقیم به فضای داخلی هتل، چه برای خرید از فروشگاه‌های آن و چه استفاده از امكانات تفریحی و پذیرایی هتل، بلیت ورودی در نظر گرفته‌اند و البته كیفیت بسیار قابل قبول و مطلوب كالاها و خدمات ارایه شده در این هتل‌ها، رغبت استفاده‌كنندگان را در پرداخت این ورودیه در بر داشته است.
نمونه این ایده جالب را در هتل چهار باغ اصفهان می‌توان دید كه اخیرا برای بازدیدكنندگان غیرمقیم، ورودیه تعریف كرده است و البته جای تعجب است كه نه تنها آمار بازدیدكنندگان كاهش نیافته بلكه نسبت به گذشته بیش‌تر هم شده است. البته این ایده با یك اصل روانشناسی هم ارتباط مستقیم دارد، یعنی پرداخت ورودیه برای بازدید و استفاده از امكانات خرید و پذیرایی و تفریحی – فرهنگی یك هتل، باعث ایجاد وسوسه بیش‌تر شده و جمعیت قابل‌توجهی را به صورت روزانه به سوی خود می‌كشاند.
در شهرها و مناطق تاریخی كه هتل‌های آن بخشی از میراث فرهنگی آن‌جا محسوب می‌شوند و از نظر بنا و تزیینات معماری در خور توجهند، در نظر گرفتن ورودیه برای بازدیدكنندگان، خود نوعی درآمدزایی محسوب می‌شود كه اخیرا نمونه آن را در شهر یزد مشاهد كرده‌ام. این حركت، اقدام خوبی است كه باید در سایر شهرهای تاریخی ایران اشاعه یابد.
توسعه فضاهای تفریحی – ورزشی هتل‌ها چه از لحاظ كمی و چه كیفی و به‌روز كردن امكانات آن در موارد مختلف نظیر استخر، سونا، جكوزی، ماساژ، زمین تنیس، بدمینتون، بیلیارد و ... از مهم‌ترین تدابیر مدیریتی در راستای این درآمدزایی است.
همچنین گسترش فضاهای فرهنگی در هتل‌ها عامل مهم درآمدزایی در تمام ایام سال است. افراد بسیاری در طول روز برای استفاده از خدمات اینترنتی در كافی‌نت‌هایی نه چندان مناسب از نظر فضای فیزیكی و ایمنی عمومی به سر می‌برند، در حالی‌كه فضای آرام و ایده‌آل هتل‌ها می‌تواند مكان مناسبی برای چنین بازاریابی پرسود باشد. ضمن این‌كه كاربران در صورت خستگی، ساعات استراحت خود را در كافی‌شاپ هتل گذرانده و از این جهت نیز موجب درآمدزایی برای هتل خواهند شد.
امروزه ارایه بسیاری خدمات اجتماعی در هتل‌ها به شهروندان متمول امكان‌پذیر است. از لباسشویی و خشكشویی گرفته تا پیرایشگاه مردانه و آرایشگاه زنانه و اجاره سالن برای مراسم عقد و عروسی و جشن تولد و حتی عزاداری (ختم میّت) و از آن‌جا كه استانداردهای هتل‌ها همیشه مقبول خواص است، راه درآمدزایی مضاعف هتل‌ها از این مسیر همیشه باز است.

 

 



تاریخ : جمعه 24 آذر 1391 | 11:55 | نویسنده : Mansouripour 09153096473 | نظرات
.: Weblog Themes By BlackSkin :.