تبلیغات
Food & Beverage Management - آموزش‌های ضمن خدمت صددرصد در ارتقای خدمات تاثیرگذار است

imagescarfhir3.jpg

imagescabnhhrf.jpg

kl_(1).jpg

 

آموزش‌های ضمن خدمت به لحاظ انگیزشی روش موثری است؛ زیرا کارکنان با انجام بهتر کار می‌توانند شاهد موفقیت و پیشرفت خویش باشند. علاوه بر این، یادگیری به وسیله این روش به سهولت انجام می‌گیرد، زیرا کارکنان آن‌چه را که می‌آموزند در عمل پیاده کرده و به سرعت از درستی یا نادرستی عملکرد خویش آگاه می‌شوند. به جرات می‌توان گفت که با ارایه آموزش‌های ضمن خدمت به کارکنان خدمت‌رسانی از سوی کارکنان از اثربخشی بیش‌تری برخوردار می‌شود و این آموزش‌ها صددرصد در ارتقای خدمات تاثیرگذار است.
منظور از آموزش ضمن خدمت این است که به فرد در ضمن انجام کار آموزش داده می‌شود، هر کارمندی عملا از بدو ورود تا پایان خدمتش در سازمان (هتل یک سازمان با سیستم باز است)، ضمن پیمودن مدارج و حرکت از شغلی به شغل دیگر از این طریق آموزش می‌بیند.

• شرط کارایی و مزیت
آموزش ضمن خدمت را متداول‌ترین روش آموزشی دانسته‌اند که از مقبولیت بسیاری برخوردار است و نقش بسیار مهمی در آموزش مهارت‌های لازم برای انجام شایسته کار به کارکنان ایفا می‌کند. این روش مناسب‌ترین روش برای آموزش دانش و مهارت‌هایی است که می‌توان آن‌ها را در زمانی نسبتا کوتاه یاد گرفت.
آموزش ضمن خدمت هنگامی بیش‌ترین اثر و کارآیی را دارد که لازم باشد یک یا تعداد معدودی از کارکنان را در یک زمان و برای شغل مشخصی آموزش داد و تربیت کرد. مزیت بزرگ آموزش ضمن خدمت این است که کارمند کاری را که مسئول انجام آن شده است یاد می‌گیرد و یا ابزار و وسایلی که باید به کار ببرد آشنا می‌شود و این آموزش در محیط واقعی کار انجام می‌گیرد.

• ضعف کجاست؟
عمده‌ترین ضعف صنعت هتلداری در بخش آموزش مرحله به عمل درآوردن آموخته‌هاست. منظور اصلی از طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی، آموزش دانش و مهارت‌های لازم برای انجام بهتر و موثرتر کار (شغل) است.
بنابراین باید ترتیبی داده شود تا بعد از خاتمه دوره آموزشی، مفاهیم و مطالب تازه در محیط کار، کاربرد پیدا کند و در عمل اجرا شود. باید به کارکنان طوری آموزش داده شود که عمل به رفتار جدید (آن‌چه آموخته است) برای او عادت یا حتی غریزی شود.

•  توجه داشت!
نکته مهمی که در طراحی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت در صنعت هتلداری باید به آن توجه داشت:
کسانی که مسئولیت آموزش به عهده آن‌ها واگذار می‌شود باید به دقت انتخاب شوند و خود آموزش‌های لازم را دیده باشند. متاسفانه آن‌چه در عمل مشاهده می‌شود خلاف این است. اغلب از یکی از کارکنان قدیمی خواسته می‌شود که آموزش دیگران را بر عهده بگیرد و به همین حد نیز اکتفا می‌شود .
نباید از نظر دور داشت که برنامه‌ریزی و تدوین عناوین درسی در دوره‌های آموزشی تحت تاثیر سه عامل مهم قرار دارد:
1- درک رفتار گذشته و شناخت علل بروز رفتار خاص کارمند.
2- پیش‌بینی رفتار کارمند.
3- هدایت، کنترل و تغییر رفتار کارکنان در جهت اهداف سازمان (هتل).

• مراحل چهارگانه‌ای که باید عملی کرد!
تحقیق نشان می‌دهد که بهترین نتایج هنگامی به دست آمده است که برنامه‌های آموزشی ضمن خدمت طی مراحل چهارگانه زیر به اجرا درآمده‌اند:
مرحله اول؛
آماده‌سازی کارکنان. در این مرحله باید از تشویش و اضطرابی که ممکن است کارمند دچارش باشد کاست و او را آرام کرد. لازم است برای وی توضیح داد که چرا برای گذارندن دوره آموزشی انتخاب شده است. باید او را علاقمند و مشتاق به آموختن کرد و در وی ایجاد انگیزه نمود.
مرحله دوم؛
نشان دادن نحوه انجام کار به کارمند است. نخست نحوه انجام کار با سرعت عادی برای کارمند نشان داده می‌شود. بار دیگر به آهستگی برای او تکرار و در صورت نیاز توضیحات لازم ارایه  می‌شود.
مرحله سوم؛
انجام آزمایش کار به وسیله کارمند است. از کارمند خواسته می‌شود که کار را چندین بار به طور آهسته انجام دهد و ضمن آن توضیحات لازم را بدهد. در این میان اشتباهات وی، به او تذکر داده و اگر لازم باشد بعضی از مراحل پیچیده کار دوباره برای او انجام داده می‌شود.
مرحله چهارم؛
 پیگیری. باید کسی را به کارمند معرفی کرد که در صورت نیاز بتواند از او کمک بگیرد. می‌بایست به‌تدریج از نظارت بر کار او کاست و فقط هر چند مدت یک‌بار کار او را نسبت به استاندارهای کمی و کیفی سنجید. اگر مشاهده می‌شود که کارمند اشتباه‌هایی را تکرار می‌کند، لازم است فوری و قبل از این‌که این عمل به صورت عادت درآید به او تذکر داد. چنان‌چه کار خود را خوب انجام دهد باید از او تقدیر و ستایش کرد تا زمانی که کارش به حد استانداردهای کمی و کیفی قابل قبول برسد.
اما در پایان موضوع مهمی که باید بدان متذکر شد این است که در حال حاضر عناوین و سرفصل‌های آموزشی كه به كاركنان ارایه می‌شود، كیفیت و بازدهی لازم را برای ارتقای سطح دانش و معلومات آن‌ها ندارد و با توجه به اهمیت و نقش موثر آموزش‌های ضمن خدمت در ارتقای خدمات گردشگری می‌بایست چاره‌ای اساسی در این زمینه اندیشید

منبع هفته نامه هتل



تاریخ : پنجشنبه 10 مرداد 1392 | 08:42 | نویسنده : Mansouripour 09153096473 | نظرات
.: Weblog Themes By BlackSkin :.