تبلیغات
Food & Beverage Management - کنتـرل هـزینــه‌ها در هتل

از مباحث مهم درمبحث هتلداری کنترل هزینه‌هاست. این هزینه‌ها شامل هزینه نیروی انسانـی، تجهیـزات، تبلیغـات، هزینه های جاری محل کار و...می‌ باشد. هتلی موفق است که بتواند نرخ رشد درآمدهایش بیش از نرخ رشد هزینه‌هایش بشود.

   کنترل هزینه
چون نمی‌توان هزینه را بدون روش منطقی کاهش داد و انتظار داشت که سود شرکت کاهش نیابد باید به روش مناسبی نرخ رشد هزینه و محل هزینه کرد آنها را کنترل نمود و با ایجاد مکانیسم های نظارتی، در دوره‌های زمانی مشخص و یا تصادفی، عملکرد شرکت را در این بخش مورد ارزیابی قرارداد. برخی روش‌های کنترل هزینه در اینجا ذکر می شود، اما ورود جدی به این بخش بایستی با تخصص های مالی و اقتصادی باشد که من ندارم!
1- نیروی انسانی: در بخش نیروی انسانی برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه هزینه‌ها بایستی موارد زیر را مد نظر قرار داشت.
 آموزش: بدون شک یکی از سرمایه‌گذاری‌های مهم در بخش نیروی انسانی، آموزش است. اگر نیروهای کاری موجود، بدون افزایش در تعداد از نظر سطح مهارت‌های عمومی و اختصاصی تقویت‌شوند، می‌توانند کارایی خود را در پروژه‌های مختلف نشان‌دهند. بنابراین سرمایه‌گذاری مناسب در بخش آموزش می‌تواند باعث جلوگیری از افزایش تعداد افراد شود.
 گروه‌بندی مناسب نیروهای کاری: شرکت‌های نرم‌افزاری به دلیل ماهیت تولیدی بودن، درگیر پروژه‌های مختلف می‌باشند. تشکیل گروه‌های کاری هماهنگ، آزمایش کارایی افراد در کنار یکدیگر و نیز اجرای کار گروهی در پروژه های کوچک برای کسب مهارت در انجام پروژه های بزرگ، باعث می‌شود در هنگام تولید نرم‌افزارهای هزینه بر، گروه کارایی مناسبی داشته و هزینه تولید پروژه را کاهش دهند.
 جذب و حفظ نیروی انسانی مناسب: امروزه شاهدیم دانشگاه‌های متعددی در سطح کشور اقدام به تربیـت دانشجـویـان هتلداری می‌نمایند، از دانشگاه‌های دولتی گرفته تا آزاد و غیر انتفاعی و پیام نور و مجازی و علمی کاربردی و ... با این وجود درصد کمی از این افراد را می‌توان به صورت واقعی شایسته همکاری دانست (به قول دوستی در کشور بیکار زیاد داریم، اما کار کن خیلی کم داریم!) پیدا کردن افرادی که بتوانند در ساختار کارگروهی شرکت فعالیت نمایند و از دانش فنی خوبی هم برخوردار باشند معمولا از دغدغه‌های مهم مدیران این هتل ها است. از سوی دیگر به دلیل تنوع بازار کار هتل در کشور و خارج از آن، اغلب نیروهای نرم‌افزاری به‌صورت طولانی مدت در یک هتل مشغول نمی‌شوند و با کوچکترین اتفاقی تصمیم به تغییر هتل می‌دهند. بنابراین سطح تعهد افراد به هتل نیز از پارامتر‌های تاثیر‌گذار است و می‌توان از طریق برخی اقدامات نظیر آموزش، تنوع دهی به کار، جلب رضایت مالی افراد، ساختن محیطی مناسب برای کار و جلوگیری از بروز تنش در محیط‌ها، پاداش‌ها و تنبیه‌های به موقع و .... افراد خوب را به ماندن ترغیب نمود.
 نیروی انسانی متعهد: مجرد یا متاهل!؟ مرد یا زن؟‌: تجربه نشان داده است که افراد متاهل، تعهد بیشتری به محل کار دارند تا افراد مجرد، هر چند نمی‌توان به آن قید کلی نسبت داد. در مورد جنسیت هم هر چند برای همه افراد عمومیت ندارد، نیروهای خانم معمولا تعهد بیشتری نسبت به محل کار خود دارند و ماندگارترند (این امر در مورد خانم های متاهل صادق‌تر است.)
2- هزینه‌های جاری: یکی از دم دست ترین هزینه‌ها و ناگزیرترین‌ها، هزینه‌های جاری مانند هزینه‌های محل کار و تجهیزات است. اغلب مدیران برای کاهش هزینه‌ها سراغ این موارد می روند که به دلیل کمی آنها نسبت به سایر هزینه‌ها (مخصوصا نیروی انسانی) صرفه‌جویی در آنها هر چند خوب است اما موثر نیست. (مدیر هتل چند میلیاردی را می‌شناسم که برای کنترل هزینه‌ها دستور داد روی میز‌ها دستمال کاغذی نگذارند!!)
3- تبلیغات‌: یکی از مهمترین هزینه‌هایی که نباید در آن صرفه‌جویی (به معنی کم خرج کردن) کرد، بلکه باید آن را درست مصرف کرد. اصولا بایستی به هزینه تبلیغات به شکل یک سرمایه‌گذاری نگاه کرد. استفاده از نیروی متبحر که بتواند به بهترین شکل در این مورد هزینه کند، تصمیم گیری عاقلانه‌ای است.
4-هزینه های تولید: یکی از بهترین روش‌های کنترل هزینه‌های هتل‌ها، بکارگیری روش‌هایی است که قیمت تمام‌شده محصول را کاهش دهند. این روش‌ها به جز روش‌های فوق می‌تواند بکارگیری فرآیند توسعه نرم‌افزار مناسب برای یک پروژه باشد به نحوی که هم تعداد نیروی انسانی و هم زمان پروژه را کاهش دهد (به عبارت دیگر نفر-ساعت پروژه کاهش یابد) برای مثال استفاده از روش‌های CBSD (مبتنی بر مولفه‌ها Componet) یکی از این روش‌ها است که در دراز مدت باعث می‌شود زمان تولید کاهش یابد. انجام پروژه‌های مشابه -در یک فیلد کاری- و اجتناب از تنوع بخشیدن بیش از حد به محصولات، گروه بندی مناسب نیروی انسانی (در گروه‌های باز یا بسته) و .... از دیگر روشهایی است که هزینه تولید را کاهش می‌دهد. این کار اگر با تجربه کافی همراه نباشد باعث می‌شود که نیازهای مهمانان به خوبی درک نشده، در هنگام پیاده‌سازی و تحویل، با تغییر نیازهای زیادی -ناشی از عدم شناخت کافی و سرسری گرفتن مرحله جمع آوری اطلاعات- مواجه شوند. در حالیکه با صرف زمان مناسب در این فاز، هزینه های تغییرات و پشتیبانی بعدی کاهش می یابد.
5- انتخاب مهمان: به عقیده من نباید در فروش فرصت ها، فروش به هر قیمت و شرایطی را پذیرفت، اصولا به نظر من در مورد بعضی از مهـمـانان نباید کار را قبول کرد. مهمانانی که خود نمی دانند چه می‌خـواهند، مهـمـانان به قول معروف بدقلق(!)، مهـمـانـان با خواستـه‌های نامعقول، مهمانان بدحساب و یا با تاخیر در پرداخت ها، همه و همه از مهمانانی هستند که باعث افزایش هزینه های پروژه و طبیعتا افزایش هزینه های هر شرکت می گردند. هر چند برخی ممکن است خود هزینه این «بد» بودن خود را بپردازند اما به دلیل اینکه به مدت طولانی و یا با شرایط سخت، وقت و انرژی نیروهای کاری شرکت را می گیرند، در دراز مدت باعث فرسودگی نیروهای کاری، عدم توانایی قبول پروژه های جدید و از دست رفتن فرصت های جدید می‌گردند که به هتل ضرر می رساند

تاریخ : شنبه 28 آبان 1390 | 13:11 | نویسنده : Mansouripour 09153096473 | نظرات
.: Weblog Themes By BlackSkin :.